Dear Readers , Welcome To ZieZieQ's Official Blog . Do Respect Me As The Owner . You Follow Me , I Will Follow You Back . Mind Your Manners And Your Words . Thank You And Enjoy Reading

Ikut !

Wednesday, April 6, 2011

jiwa kacau ?

assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera .

bercakap mengenai jiwa kacau (trademark Dayah Halim) , mesti semua orang pernah alami bukan ? rasa nak marah , tertekan , hilang selera makan , asyik mengamuk , menangis . semua itu lumrah kan terutamanya dalam hidup seorang gadis , remaja . sekarang nak cerita macam mana nak hadapi masalah tekanan perasaan dan jiwa kacau yang dialami oleh semua .bukan ikut cara para pakar motivasi .tapi ikud cara saya pakar belitsituasi .apa macam ?ada bran ? moh moh kita try test 1 1 ye ? ^^


  • Wuduk dan jika boleh buat solat sunat taubat , tahajud, hajat dan lain lain .and jangan lupa baca Al-Quran .sesungguhnya, ALLAH S.W.T sentiasa ada untuk kita di kala susah dan senang . insyaAllah selepas mendekatkan diri dengan Yang Maha ESA , kita akan tenang dan tidak lagi jiwa kacau :))



  • Makan ! yeah , benda nih ada sesetengah orang je boleh buat .tak semua .bagi yang jaga badan , jaga kecantikan , ceq nasihatkan ampa ta paya lah nak dok try test menda ni . kalau nak badan mcm saya , sila buad ye ^^ .makan di sini bukan bermaksud makan mcm dah takde esok untuk kita makan .cukuplah makan yang ringan ringan mcm keropok ke, coklat ke .but , JAJAN ta elok sangat ye . kalau nak makan benda berat boleh cuma pada padalah :))
  • Tidur ! ini pun bagus juga. bila tidur, segala masalah akan lesap untuk seketika .dan otak akan kembali ceria selepas bangun tidur. tapi , jangan dok bantai tidoq 24 jam sampai semua benda ta buad .waktu tidur yang bagus adalah sebelum masuk waktu Zuhur .dan jauhkan dari tidur selepas Asar kerana ada orang kata bole jadi gila (yeke?) wallahualam lah .and jangan tidur lepas Subuh .nanti rezeki tak masuk .wallahualam .

  • Bersenam ! kadangkala otak kita terlalu penat sehingga malas nak gerak dah .so , apa salahnya rehat kejap kan dengan bersenam .badan sihat otak cergas .yeay ! betul ta ?ta perlu berlari sejauh 44 kilometer bagai .cukup sekadar jogging 2 km sehari or jalan kaki or mungkin main badminton ,bola tampar dan segala bola yang ada lah .kan ?

  • Main Game ! kalau kita tension marahkan seseorang , apa susah .main game .mcm street fighter ke , dota ke , or mungkin game counter strike ke .anggap musuh tuh ada lah orang yang kita geram .memang gerenti menang lah .HAHAHA hati pun lega .tapi , kalau game yang ringan ringan pun bole .mcm dinner dash ke , the sim ke . okay ?
  • Tengok Movie ! nih pun besh jugak tau .jangan lah tgk movie yang berad .tengok yang ringan . filem lawak lah .jangan tengok cete serius .lagi sesak otak .kan ?susah sangat tengok je lah raja lawak yang dah lepas lepas .tak pun maharaja lawak ke .ta kesa lah asalkan kita bole hilangkan tension kita .kan ?jangan gelak ta hengat pula .nty banyak lupa ilmu .ye ?
  • Bersiar-siar ! jalan jalan dengan kawan kawan , atau family .luangkan masa dengan yang tersayang (family ye!) .beramah mesra .kan ke elok tuh ?di samping tenangkan fikiran . boleh lebih mesra dengan ahli keluarga .bersiar-siar dalam erti kata lain , melancong lah .pergi tepi pantai ke , tanah tinggi ke .memang syok lah ! ^^
okay lah .tu saje .enjoy reading .and jangan stress stress yea ^^ asSalam~


5 comments:

aBiD nASA said...

nice~~gud job..
p/s: sukee lagu blog nie.. :)

penuliskosong said...

thanks abid :))
suka ? saya pun suka ! ^^

dieba said...

aq shuka beb... bru hdapi mslh gak aq ny...

bawal crepe putih said...

hye~ *x kesah ke saya ikot blog awak nyh? huhu*

penuliskosong said...

dieba : thanks :)

emy : tak kesah lah . follow je lah :)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...