Dear Readers , Welcome To ZieZieQ's Official Blog . Do Respect Me As The Owner . You Follow Me , I Will Follow You Back . Mind Your Manners And Your Words . Thank You And Enjoy Reading

Ikut !

Saturday, November 12, 2011

anak - anak lorong

assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera .

hoho aku memang malas nak update . dari start cuti jejak ke dah nak habis cuti dah . pfft ~ so , kepada student diploma IPTA , macam mana cuti ? seronok ? cuti aku fun ! malas nya nak start kelas balik *negatif* . Hari Raya Aidiladha pung dah berlalu . seronok raya korang ? sekarang cuaca tak menentu kan ? tadi petang hujan lebat gilak ! dekat area parit raja gitu . ohh aku lupa , result tak keluar lagi . aku pung tatau bila result nak keluar . dan aku semakin tak faham dengan sistem UTHM ni . APTB =..='''

oh ye , tadi pagi aku tonton satu drama ni . drama melayu of course . aku tak macam korang yang tengok cerita omputeh bagai . pffft ~ *terasa tak aku perli ni ? drama tu tajuknya ANAK - ANAK LORONG . kenapa dalam banyak - banyak drama , aku promote drama ni ? sebab kan , drama ni berjaya buat aku menangis . mungkin korang akan kata aku ketinggalan and whatsoever . aku peduli hape . aku cuma nak menengetengahkan apa yang aku dapat dari movie ni . okay ?

sebuah telemovie arahan MP Roslin . drama mengisahkan Amira dan Azim yang membesar di Lorong Haji Taib di mana mak mereka seorang pelacur (lakonan Lisdawati) . daripada permulaan cerita ni , aku mula tersentuh satu - persatu . dah hoyeah , cerita ni untuk kesedaran AIDS juga . aku rasalah . cerita ni mengisahkan bagaimana Amira dan Azim dibesarkan dalam suasana kawasan pelacuran itu semua . mereka diculik dan dijadikan mangsa sindiket peminta sedekah tu kan . memang overall movie ni best ! takde part yang membosankan langsung ! dan aku sangat tersentuh bila Azim tu disyaki penghidap HIV positive . mak dia pung sama .

dan aku tersentuh bila lihat , pelacur pun sayangkan anak weh . walaupun taktahu siapa bapak diorang dan diorang takde sijil kelahiran pun . tapi aku jadi pelik manusia berpelajaran , sanggup buang anak . jadah ! tak semua anak - anak lorong ada masa depan yang gelap lah brader . mereka punya hak untuk terus hidup dan diberi peluang untuk mengecapi nikmat hidup . tapi sebagai manusia , kita kerap hentam diorang dengan tuduhan tak berasas ! pernah ke korang fikir , kisah disebalik mereka yang jadi penghuni lorong ni ? *sigh*

dan ye , aku baru tahu cerita tu wujud since tahun 2010 . oh , aku memang ketinggalan . pfft~

jangan pandang enteng pada drama melayu . kerana tak semua berunsurkan merepek semata - mata . syabas anak MALAYSIA ! :)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...